torsdag 16. januar 2014

Olje vs akryl


Olje eller akryl? Før malte jeg kun med olje, men gikk etter hvert mer og mer over til akryl, aller mest av praktiske årsaker.  Olje lukter relativt sterkt, og jeg hadde ikke eget altelier, så hensynet til omgivelsene måtte komme først. Akryl lukter svært lite, og jeg ble nok dessuten en smule forført av den korte tørketiden, utålmodig som jeg er etter å komme videre. Det er også veldig lett å rengjøre pensler og annet utstyr som er brukt til akrylmaling, med såpe og vann.

Akryl er vel og bra, men oljemaling har noen uovertrufene egenskaper som akrylen ikke kan konkurrere med. Når jeg maler med akryl føler jeg altfor ofte at det er malingen og dens egenskaper som styrer, og ikke jeg selv. Kort tørketid er ikke alltid et gode. Maler jeg med olje trenger jeg aldri å jobbe raskt for å oppnå det jeg ønsker, tvert imot. Og jeg har flere sjanser til å rette opp, uten å måtte male helt over. Jeg synes dessuten at olje er lettere å blande til ønsket farge, og at jeg får til enkelte effekter på en helt annen måte. Når det gjelder rengjøringsmidler for hender og pensler har jeg også oppdaget at det faktisk finnes både miljø- og hudvennlige alternativer. På hendene bruker jeg ganske enkelt matolje. Fantastisk bra for meg, som liker å bruker fingrene like mye som pensler når jeg maler. Miljøvennlige og luktfrie malemidler er nå også å få kjøpt, så lukt er ikke lenger et like stort problem.

Nå er det vel ikke særlig "stuerent" å blande olje og akryl i ett og samme bilde, men jeg har kommet fram til at en mix er perfekt for meg og mitt bruk, så da gjør jeg det. Tørketiden blir jo lengre, men tålmodighet er som kjent en dyd. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar